Dziennik wdzięczności – co to jest i co Ci to może dać?

Od stycznia prowadzę dziennik wdzięczności. Oznacza to tyle, że codziennie poświęcam ok. 5 minut na zapisanie w kalendarzu rzeczy, za które jestem wdzięczna danego dnia. 

Kiedy myślimy o rzeczach, które mogą fundamentalnie wpłynąć na nasze życie, zwykle wyobrażamy sobie jakieś wielkie i czasochłonne nawyki. Godzinne bieganie. Półgodzinna medytacja. Gotowanie wszystkich posiłków na parze. Codziennie świeże warzywa kupione prosto od rolnika 20 km od miasta. Wiecie, o co mi chodzi? O spektakularne i wielkie zmiany, które robią wrażenie na rozmówcach, gdy o nich opowiadamy.

Ale powiem szczerze, że mi wprowadzanie takich wielkich zmian nigdy nie weszło w krew. Może to moje lenistwo, może osobowość, a może to, że szybko nudzą mnie rzeczy, które wymagają ode mnie dużego wysiłku. Zauważyłam za to, że dobrze reaguję na małe kroki. Mikrozmiany, które zajmują tak mało czasu i zużywają tak niewiele silnej woli, że ciężko znaleźć wymówkę, aby ich NIE ROBIĆ. I dziennik wdzięczności to właśnie taka drobna rzecz, którą zaczęłam robić dla siebie i do której chciałabym zachęcić i Ciebie.

Dziennik wdzięczności to notes, kalendarz lub plik kartek, na których codziennie zapisujesz to, za co jesteś wdzięczny. Po co go prowadzić?

Co może Ci dać dziennik wdzięczności?

  • poprawę oceny swojego szczęścia. Łatwiej dostrzegasz to, co w Twoim życiu dobre, i systematycznie o tym myślisz, dzięki czemu czujesz się szczęśliwsza.
  • lepszą pamięć do wydarzeń, które mają pozytywny wpływ na Twoje życie. Świadomie je przywołując, zapisujesz je w pamięci.
  • niższy poziom stresu i poczucie spokoju. Badania dowodzą, że u osób, które wprowadziły do swojego życia jakąś formę praktyki wdzięczności, poziom stresu obniżył się znacząco.
  • jasność w kwestii tego, co daje Ci szczęście. Dzięki świadomemu zauważaniu tych wydarzeń – identyfikujesz je. Dzięki temu z kolei lepiej wiesz, co daje Ci radość.
  • potężne narzędzie do poprawy humoru w dni, kiedy masz gorszy nastrój. Czytanie o rzeczach, które się udały i za które jesteś wdzięczna bardzo skutecznie polepsza nasz nastrój.
  • lepsze, bogatsze związki z innymi ludźmi. Postawa wdzięczności sprawia, że człowiek staje się osobą, z którą inni chcą spędzać swój czas. Często dzięki otwartemu wyrażaniu wdzięczności innym ludziom zabieramy relację z nimi na wyższy poziom.

Jak zacząć prowadzić dziennik wdzięczności?

  1. Zaopatrz się w odpowiedni notes. Dla mnie najlepiej działa kalendarz, który po lewej stronie ma cały tydzień z podziałem na dni, a po prawej wolne miejsce na notatki. Przy każdym dniu zapisuję, co się wydarzyło (w jednym, dwóch zdaniach), a na sąsiedniej stronie wypisuję listę rzeczy, za które jestem wdzięczna. Dla Ciebie może będzie lepszy notes bez dat albo zwykły kalendarz? Dostosuj narzędzie do tego, co lubisz. Musi Ci się CHCIEĆ w nim pisać!
    dziennik wdzięczności
  2. Zacznij dzień od wdzięczności. Albo go tak zakończ. Albo po prostu – znajdź chwilę, aby poczuć się wdzięcznym. Za co? Może to być nawet najmniejsza rzecz. Cokolwiek co sprawia, że życie jest w porządku, fajne, ciekawe, zachwycające? Zastanów się chwilę. Jeżeli nie masz kompletnie pomysłu, poniżej przygotowałyśmy dla Ciebie listę journaling prompts – pytań, od których możesz zacząć.
  3. Zapisz to w dzienniku.
  4. Spróbuj robić to przez tydzień, miesiąc, rok.
  5. Ustaw sobie przypominajkę w telefonie, zostaw kartkę na tablicy korkowej, która będzie Cię mobilizować do tego nawyku. Trzymaj dziennik zawsze na wierzchu albo noś go ze sobą. Jeżeli chcesz pisać rano po przebudzeniu lub tuż przed snem – połóż go na stoliku nocnym. A obok niego – działający długopis.

Journaling prompts – kilka pytań, które pomogą Ci zacząć

  1. Czy rozmawiałaś dzisiaj z kimś miłym?
  2. Czy jadłaś dziś coś pysznego?
  3. Czy widziałaś coś pięknego?
  4. Czy Twoje dziecko zrobiło coś interesującego/zabawnego/fascynującego?
  5. A może Twój partner/partnerka/współlokator/rodzic/kuzyn/osoba znajoma?
  6. A może Twój zwierzak?
  7. Jak się dziś czujesz? Czy jesteś zdrowa? Czy czujesz jakiś ból?
  8. Czy udało Ci się dziś coś załatwić?
  9. Czy ominęło Cię jakieś srogie nieszczęście lub problem?

pytania do wydrukowania /format a5/

Po pięciu miesiącach praktykowania wdzięczności, mogę śmiało stwierdzić, że ta praktyka może zmienić nasze życie na lepsze. Nie jest to nawyk, który zabiera dużo czasu, nie jest też szczególnie uciążliwy. To jedna z tych drobnych rzeczy, które każda z nas może dla siebie zrobić. Daj sobie pięć minut dziennie, dobry notes i długopis i zobacz, co możesz z tego wynieść dla siebie.

podpis-Ania

PS. Jeżeli temat dobrych nawyków jest Ci bliski, polecam Ci artykuł Marty: Jak zmienić nawyki żywieniowe i znaleźć na to czas?

Źródła:

Gratitude journal /huffington post/
31 benefits of gratitude you didn’t know about (…) /happier human/
7 scientifically proven benefits of gratitude /psychology today/

4 thoughts on “Dziennik wdzięczności – co to jest i co Ci to może dać?

  1. Muszę wypróbować 🙂 ostatnio dotarła do mnie ankieta mająca pomóc komuś przygotować się do wykładu. Ankieta zawierała tylko jedno pytanie: Jakie jest twoje najprostsze szczęście. Przyznam, że musiałam poświęcić chwilę na to pytanie. Ostatecznie doszłam do wniosku, że gorąca kawa w sobotni poranek. Potem pojawiły się inne: widok morza, żeglowanie po jeziorach, ogniska z gitarą w czasie cumowania na dziko:-) Pozdrawiam!

    1. Zobacz jak takie z pozoru proste pytanie może przyspożyć nam trudności. Warto jak najczęściej pytać siebie o tego typu rzeczy i uważnie spojrzeć na swoje odpowiedzi. Bo przecież to także wskazówka, czego w życiu nam trzeba, co powinniśmy robić jak najczęściej. Dzięki:)

  2. Bardzo ciekawy pomysł. Uwielbiam tą nostalgię, gdy ogląda się zdjęcia sprzed roku. Przeglądając taki dziennik pewnie jest podobnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *