Jak planować posiłki? + planner na marzec

Jak planować posiłki? + planner na marzec

Był taki czas w moim życiu, kiedy planowanie obiadu następowało w drodze powrotnej z pracy. Z braku chęci, ochoty i produktów w lodówce kończyło się na makaronie ze szpinakiem kilka razy w tygodniu :D. Jak nie dopuszczać do takich sytuacji? Jak się zabrać za planowanie posiłków, by dieta była bardziej urozmaicona, a w spiżarce zawsze było to, co niezbędne?

Planowanie posiłków ma swoje plusy. Przede wszystkim łatwiej kontrolować to, co się je, więc jest trochę zdrowiej. Pomaga też nieco zaoszczędzić czas i pieniądze oraz lepiej wykorzystywać produkty, które już mamy. Pomaga też w lepszym ogarnięciu zakupów (np. można je robić raz w tygodniu), bo planowanie posiłków to zarazem planowane zakupów. I – jak w moim przypadku – kończy raz na zawsze frustracje spowodowane brakiem pomysłów na obiad. Jak się za to zabrać?

Co można zrobić?

Ustal jeden dzień, w którym będziesz/będziecie planować posiłki (albo np. same obiady – ja planuję tylko obiady, bo śniadania i kolacje z reguły każdy w domu ogarnia sobie sam).

1. Zgromadź domowników. Niech każdy stworzy listę swoich ulubionych dań. Niech ich będzie naprawdę dużo. Możecie zrobić tak: każde danie wpisujecie na osobnej karteczce, a następnie grupujecie je wg schematu: śniadanie, obiad, kolacja, deser. Karteczki z daniami możesz wrzucić do jednej koperty i np. w każdą niedzielę planować na podstawie jej zawartości obiady na nowy tydzień. Po prostu przyporządkowujesz dany posiłek do konkretnego dnia tygodnia.

2. Można też po prostu stworzyć listy: np. osobno listę wszystkich waszych dań obiadowych, tego co jecie na kolację, śniadanie. Wypiszcie np. na jednej kartce wszystkie Wasze pomysły na obiad. To taka mała ściąga, do której można zajrzeć raz w tygodniu, aby wybrać z niej to, co najlepsze na najbliższe dni. Ja takie listy przechowuję w segregatorze z przepisami, zaglądam do niej raz w tygodniu i na podstawie tego, co oferuje moja lodówka oraz co czeka nas w danych tygodniu, ustalam dania na najbliższe dni + tworzę od razu listę zakupów.

3. Można ustalić też menu tematyczne. Przykładowo: poniedziałki – jakaś zupa, wtorki – ryż albo kasza, środy – makaron, czwartki – ryba itd. Jeżeli na liście pojawia się np. ryba w czwartki, to w jednym tygodniu można do niej dobrać ziemniaki, innym razem kaszę, w kolejnym tygodniu ryż. Raz może być smażona, raz pieczona itd. Jeśli makron, to raz carbonara, raz spaghetti bolognese. I tak na podstawie jednej bazy (ryba, makaron) tworzą się różne dania ;).

 

4. Można też podejść do planowania posiłków w ten sposób: np. poniedziałki – kuchnia włoska, wtorki – kuchnia azjatycka, środy – kuchnia polska itd. To coś dla prawdziwych smakoszy :).

Co warto wziąć pod uwagę?

  • Przygotowanie planu posiłków nie oznacza rezygnacji z jedzenia na mieście i zamawiania jedzenia do domu :D. Nie trzeba rygorystycznie trzymać się ustalonej listy, wystarczy elastycznie zmieniać ją tak, jak nam odpowiada. Ważne, by służyła i była pomocna, ale nie musi nas ograniczać. Przykładowo, gdy na wtorek zaplanujesz jakąś potrawę, a okaże się, że był to jeden z gorszych i najbardziej wymagających dni w pracy i ostatnie o czym marzysz, to stanie przy garach – rozwiązanie jest oczywiste ;).
  • Warto mieć dobrze zaopatrzoną kuchnię w produkty, które lubicie, a które mogą się przydać, gdy kompletnie nie będziecie mieli weny i czasu na zaplanowany obiad. Dla mnie takim ratunkiem zawsze jest jakaś kasza + mrożone warzywa + jakieś pestki. Warto mieć w domu takie żelazne zestawy, z których szybko coś wyczarujecie.
  • Zawsze można ugotować więcej i zamrozić :). Przyda się na czarną godzinę.
  • Ja do swojej tygodniowej listy dopisuję zawsze coś extra. Na ogół jest to nowy przepis, który chcę wypróbować.

Tu mamy dla Was listy do wydrukowania i zapełnienia:

Plan obiadów

Podstawowy plan posiłków

Skrócony plan posiłków

A tu, z racji tej, że mamy nowy miesiąc, Ania przygotowała dla Was PLANNER na MARZEC.

Smacznego marca! 😀

Polecam także: JAK ZMIENIĆ NAWYKI ŻYWIENIOWE I ZNALEŹĆ NA TO CZAS?



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.