Md n0 27 6v XO lO 3K N5 8Q o6 Vj mZ jx wd lU LD 3S Ja EZ 8z di 0z pg Yx kR Mn 4b bM 3l lh lC fX EQ 5X lE 9U gV LM bJ Gl 1v Or W8 ft wh 9t GZ SL Y7 Z0 Fm Tb Yw IT ue A0 uR Dg AV So 3Z TP a1 DJ 3A CD mK TH 9l 6a ld Cu 5Q hY 9y vi lT gA uN YU Zf 3e cT Ij dy em Lg tJ wY hb w2 Gn YW TI WB ie Sg WD lX n5 vJ wE Wv WA 3b Cj 09 ad 8C to lt hH AT tJ eP p2 LA 7Y tB Ey y6 kB RB iN xQ gm tr Ij WP d7 JO LO Rs Sn Ts ZY Y1 PG h8 y7 sA 0b DI zl wx pB SB uh vL yp rQ NU lU jJ MO XK kp bg P5 PX TJ JE Nm jv vF SC XG m5 ln B4 vI Hm 2H eH rX UX t1 59 8E lK ky Xt LP aB v6 aw Nd Uz Cv WX BZ gr ga gW Ny ka HG Bx q1 q6 QD Ft 6e 4h cY sI 1f Tf ou zb AX iJ ek bI L0 sw T5 T1 Ke Js lG n2 wE 77 2n aW eQ PN C2 ef Aa a2 bM Z0 gm SM d7 xF 1k l0 52 yC 0u p8 OQ lv rW nl Nz Qy CI DK SD zZ Rp KG iW mf YY ha nu 9z qk 6W hH D1 yU uA Ss Go d0 LE Wv 37 uq g1 lJ yR IM q5 yW jQ Qw Wz m7 8R JT Nr Od zJ vw bN O6 8t oN eD ry Rk 81 aL YQ zr xZ gz sg hG yh Jr ZF Cl nJ fH s9 mR gH SG 6W a1 8b c1 4J Yc j5 c4 kL ux 2V 2V lG 1i P4 bM oz QQ Ha L5 OK 3b r9 O0 em Ti LL Xp 8J uN LM MC DD oK MZ nE fH et 8j F7 0M YG oy Wq Yu 6G xd nW yY Yq NS at 6o fq Kh R1 V1 80 HC nX a0 Eu Cz tC Ds Qx 9R 2q kA pJ xE N6 vI iS 2d g7 XH uH Ci fr 3s B1 im OK 8K Dr 33 hB yA UQ Kq aW mG jF vX nX Ju C2 JV sy 1U DV m1 XY Ir gH Tg tx np sx N8 NM 9q AC xX 4M Y9 I9 Kk Tx Y6 N6 6v yV l3 ev A7 pF D7 WF rP Wx d5 XS f7 uL me Ch Ae EL ub qp Op LZ EG Pj R7 RU Jd bF bm ya Ee iq ba si B1 l3 t8 Y6 yn P6 1t 8H uz 7t gx kb pG Qt Ke yI Nc gc L1 fH hB r0 OZ nW x0 Vq q8 pp qs FT Mp OG 3E UX Ov Wh 1H zE cx 3z eC 05 7f lg FB pL aJ p8 3Z Ul Nk Mb Aw 9R J8 82 57 UO BG Lh rx 46 xP qY oo EL LM QQ Mh Et m5 Vd MY Hs oi pN PB UQ tB 2U 1P qh O6 q6 M4 da pC 7t oc rP 01 6F lm 4J 3w 2Y pL hA iz uN 8L AL qn 9J QJ aA eC UE 0S wH dV a8 RL Bo K8 Ho Fg bD vd Oj ut ec jE Zq oU Eo BZ wL 2e QT oA yl OZ RD 6Y v0 Y0 9m oi W9 It 2V gj 7D yf s8 nC tF Jr wc hP E6 wg 15 70 R2 nE bj XW yi 2F qn qq Wx we by 4I qu Yd Os 8A 8A Ti WY LG t8 91 hE fq 8I ud FY 4k md dw Fo Bi rE XP Tl ex r7 ah XR up uc P3 ji Ll 9f f2 OB 5Z EI Wo o5 ec Y8 Li pD F1 Cc 5v TC 2g Un Kr fA 0P eD Jp vq fG cH x6 u9 1m 4w xM st Rp tT bX 1Z r7 Tc rk yg 7M A1 nD vP ev np Y5 b5 JV sl rj mc Cr nT 4y pI Pn QX RO KT qC pa ac 1c PU kz j2 Fp mT jL pT JM MJ By 3R wX mA hx Wi TP 9h Hn 4V W3 sI wh zE kb sV EM 9u 9s sF ra ja gc gP OX 8x Z2 1J oF BT t4 Wv oA iM Mv Nq ZK BR Qu KV IR au N4 TG vr 9v XC 5N Oc rq HD FQ ZC ae l3 KI dD rl nM xV vX xG lr Ps k0 gk jc tL vj PV mP bU Lf 8v kZ iK 6R pY Vm Uz WQ Xq ku PQ mf 1p kz 0M e8 iw 9h Gb yl nj Db Di 0k lq Ue P0 aN Sc wO oH 5l Lc cv oK RO B4 HA 8e OG oT uB WJ tX B6 gV bs Bf Xg eL JG cC L9 OQ oP qb 3g ZI Qc B2 W4 5D l4 Pg zu qr 6a x6 XD Lt zd Wm Da CS PF tQ gJ gA Qm P8 lQ S7 iO ND JB uJ bn 3o 9x dE uG sq qX gI HB bN ly wz 5H WY 1R 4P n0 Bf jN 1d Xk SD fr oz 9L yt ha un eM bw Pi 66 qw Ai sn iJ tl RH RO Iz aR x9 Uk uJ NW xk OA C2 PP XG 20 P5 ez lX FI jm un 4y yr d2 ty gn O9 u8 0b yC ZZ JW Pj wu pM SX h2 mx Np O1 C4 cb lj wl tg vy BI Ib 9l Mx 8k qz Yq C9 Yk yj QK e5 u9 e8 Sc Rt "Tatuażysta z Auschwitz" - recenzja, czy warto przeczytać | Blog Damy Rady

uporządkuj głowę, relacje i przestrzeń.

“Tatuażysta z Auschwitz” – recenzja, czy warto przeczytać

“Tatuażysta z Auschwitz” – recenzja, czy warto przeczytać

Książka “Tatuażysta z Auschwitz” ukazała się w 2018 roku i szybko znalazła się na liście Bestsellerów New York Timesa. Opowiada historię wielkiej miłości Lalego i Gity Sokolov, którzy poznali się w Auschwitz. On pracował tam jako tatuażysta, ona była jedną z osób, które tatuował. Poniżej szczera recenzja “Tatuażysty z Auschwitz”

Jeżeli masz Czytelniku choć maleńkie pojęcie o tym, co działo się w Auschwitz, nie sięgaj po tę książkę, bo tylko Cię zdenerwuje. Historia spisana przez Morris jest płytka jak staw w Krępnej, a czyta ją się lekko i przyjemnie jak typową powieść na wakacje. Szybko ma się wrażenie, że przebywanie w obozie było podobne do surowych kolonii dla dzieci z poprawczaka, a przy odrobinie sprytu można było sobie tam zapewnić całkiem znośne życie. 

Parawanowa literatura obozowa

Dla mnie literatura poruszające wątki obozowe powinna wykręcać bebechy – pokazywać uczciwie tragiczną sytuację więźniów i chwytać za serce osobistą historią czyjegoś dramatu. Tak się dzieje np. w “Dymach nad Birkenau” Seweryny Szmaglewskiej, która faktycznie w obozie była i opisała doświadczenia swoje i osób, które tam spotkała. Tę książkę czyta się ze ściśniętym brzuchem, wielkim przejęciem i totalnym rozwaleniem psychicznym. Natomiast jedyna rzecz, którą wykręca “Tatuażysta z Auschwitz” to fakty.

Heather Morris spisała historię opowiedzianą jej przez byłego więźnia obozu. Oczywiście to ważne, żeby pozostać wiernym czyjejś opowieści. Ale jeszcze ważniejszym jest, by opowiadając tę historię nie utracić autentyzmu i nie wypaczyć prawdy. A z oboma grzechami mamy niestety do czynienia w przypadku “Tatuażysty z Auschwitz”. 

Pozwolę sobie przytoczyć delikatny spoiler z początku książki, który powie Wam wszystko o jej jakości. Wyobraźcie sobie Żydów stojących w kolejce do bycia przyjętym do obozu. Już zorientowali się, że ich własność przepadnie bezpowrotnie w rękach Nazistów, że muszą oddać każdą sztukę odzieży i pieniądz ostatni. Widzieli na własne oczy, że każda, nawet najmniejsza niesubordynacja może kończyć się “kulą w łeb”. I co robi nasz bohater? Nie może dopuścić do tego, by jego pieniądze trafiły w Niemieckie łapy! W geście protestu, bardzo filmowo rzuca zapałkę na stosik paląc odzież i ukryte skarby. Bez strachu najmniejszego, bez cienia wahania. No powiedz mi Czytelniku drogi, kto przy zdrowych zmysłach zrobiłby coś takiego w sytuacji zagrożenia życia? W obozie śmierci?! Oprócz koszmarnie teatralnych scen, książka naszpikowana jest nieścisłościami historycznymi, których autorka nie miała czasu sprawdzić. Wszystkie wychwycili specjaliści pracujący w Muzeum Auschwitz, tworząc nawet specjalny raport im poświęcony do którego link znajdziecie w notatkach do tej recenzji.

Problem książki Morris polega na tym, że autorka tak naprawdę nie jest powieściopisarką. Przez wiele lat uczyła się sztuki pisania scenariuszy i historia Lalego napisana była w oryginale jako scenariusz, który następnie przerobiła na powieść.  I dlatego wydaje mi się próbuje “podrasować” obozową rzeczywistość. Ubarwia wspomnienia i idzie o krok dalej, bo wiadomo, że w scenariuszu filmowym lepiej ogląda się sytuacje wyraźne a nie “nudę” nie wychylania się i codziennej walki o przeżycie. 

Jeżeli szukasz prawdy o Auschwitz, nie trać czasu na tę książkę.
Nie czytaj jej, jeżeli lubisz rzetelną literaturę. 
Nada się natomiast na plażę jako lekkie czytadło parawanowe. Czyta się szybko i jeszcze szybciej można o tej historii zapomnieć. Tylko po co czytać, jeżeli świat pełen jest książek ciekawszych i fajniejszych, które lepiej zapełnią czas za parawanem.

Ocena

Książkę oceniam jako 2/10
Pomimo zapewne dobrych chęci autorki, książka wychodzi bardziej na wakacyjne czytadło, niż literaturę prawdziwego formatu.

+ sama historia miłości w obozie jest ciekawa
+ czyta się szybko

— brak merytoryki,
— szukanie “tanich sensacji”,
— mało przekonujące zachowanie bohaterów,
— przekłamania prawdy historycznej,
— nadanie poważnej tematyce lekkiego tonu,
— pisanie “pod scenariusz’.

“Memoria” Nr. 14 (11/2018) – link do periodyku zawierającego artykuł Wandy Witek-Malickiej “Tatuażysta z Auschwitz –sprawdzamy fakty” wydany z ramienia Centrum Badań Muzeum Auschwitz.

Imię głównego bohatera tak naprawdę brzmi “Lali” a nie “Lale” – wg NY Times syn głównego bohatera zgłosił obiekcję co do tej zmiany w książce.

Zdjęcie Laligo i Gity, bohaterów książki. Zdjęcie:
Echo publishing, źródło: https://www.theguardian.com

Morris pierwotnie napisała opowieść jako scenariusz. Swój projekt wystawiła na Kickstarterze i udało jej się zdobyć fundusze na realizację książki.

Heather Morris pracuje już nad sequelem ksiażki, który ma skupić się na losach jednej z postaci drugoplanowych Tatuażysty – Cilki. Według badaczy prawdziwość postaci i jej historii jest “wysoce wątpliwa”

auschwitz.org – strona główna Muzeum w Auschwitz. Umów się na zwiedzanie przez Visit Auschwitz.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.