blog o byciu damą, która daje radę

Najprostszy sposób na udany weekend

Najprostszy sposób na udany weekend

Cały tydzień wyczekujemy weekendu. Mamy tyle pomysłów, mnóstwo chęci do działania. I kiedy w końcu upragnione wolne przychodzi, często marnujemy czas na totalne głupoty. I nagle budzisz się rano i nie wiadomo skąd, nie wiadomo jak jest już PONIEDZIAŁEK. Macie tak też? Ja miałam. Dopóki nie odkryłam najprostszego sposobu na udany weekend. 

Co to za sposób? Drogie Damy, nic prostszego:

Zaplanujcie, co będziecie robić!

Często planujemy nasze zajęcia w tygodniu (psssst! Świetnie pisze o tym Marta o tu- Zarządzanie sobą w czasie). Rozpisujemy w kalendarzu najrozmaitsze spotkania i obowiązki, listy zakupów i zachcianki. Ale tak naprawdę niewiele osób poświęca czas na zaplanowanie sobie weekendu. Nieważne, czy Twoje wolne wypada w sobotę, czy w środę (bo tak ułożył się grafik w pracy). Nieważne, czy masz do dyspozycji cały weekend, czy tylko pół dnia. Dzięki planowaniu będziesz lepiej korzystać ze swojego czasu.

Zalety planowania (wolnego czasu i nie tylko):

  • Świadomie wybierasz, na co przeznaczasz czas. Nie pozostawiasz miejsca dla przypadku.
  • Stajesz się też bardziej świadoma czasu – wiesz, ile go masz, i dzięki temu bardziej uważasz, co się z nim dzieje.
  • Minimalizujesz ryzyko, że ważne rzeczy Ci umkną.
  • Minimalizujesz stres związany z brakiem kontroli nad sytuacją.
  • Czujesz się pewniej i nie masz do siebie pretensji.

Co jest ważne przy planowaniu wolnego czasu?

  1. Nie zapomnij o sobie. Często wykorzystujemy wolne na uprzątnięcie mieszkania, koszenie trawy, zakupy i inne ważne czynności, ale zapominamy o sobie. Pamiętaj, że czas wolny to przede wszystkim czas na to, aby podładować baterie i zregenerować siły.
  2. Nie zapomnij o innych. Relacje z rodziną i przyjaciółmi mają na nas ogromny wpływ. Często też wśród gąszczu obowiązków są spychane na dalszy plan. Czas wolny to dobra okazja, aby zainwestować w relacje z ludźmi, których kochasz i którzy dodają Ci skrzydeł.
  3. Bądź realistką. Wiesz, ile godzin ma doba i dobrze wiesz, ile czasu jest do Twojej dyspozycji. Nie wiesz? W jeden wolny dzień, przy ośmiu godzinach snu – o, tyle:
    16h
    Jeżeli masz tylko jeden dzień, nie planuj jednocześnie generalnych porządków, zakupów, wycieczki za miasto, pracy nad swoim projektem i imprezy u siebie w domu.
  4. Rób to, co chcesz, i to, czego potrzebujesz. Często odkładamy ważne sprawy na bliżej nieokreślone potem, skarżąc się na brak czasu. Chcemy ćwiczyć, pisać, podróżować, uprawiać jogę, zdrowo się odżywiać. Chcemy i… często tego nie robimy, wymawiając się brakiem czasu. Dobrze wiesz, czego tak naprawdę chcesz. A jeśli nie wiesz, to zadaj sobie pytanie: jak chcę spędzać czas? Weekend daje Ci możliwość zrobienia tego, co wiecznie odkładasz. Wykorzystaj go, aby zrobić to wszystko, czego potrzebujesz.
  5. Zaplanuj odpoczynek. Na pewno masz całą masę fantastycznych aktywności, za które chcesz się zabrać. Ruch i działanie są bardzo ważne, ale pamiętaj, aby choć część swojego wolnego czasu przeznaczyć na prawdziwy odpoczynek i regenerację. Co to takiego? To czas, w którym nie sprawdzasz co minutę telefonu i nie siedzisz na internecie. To czas, który spędzasz w zupełnym rozluźnieniu, popijając ulubiony napój. To w końcu czas, w którym nie analizujesz wszystkiego i wszystkich, tylko po prostu pozwalasz sobie BYĆ.

warsztat damy rady

Jak zaplanować czas wolny?

Najprościej:

  1. Usiądź z kartką papieru (lub z przygotowanym przez nas plannerem weekendu KOLOR i CZARNO-BIAŁY) i wypisz wszystkie czynności, które chciałabyś/musisz zrobić w ten weekend. Autentycznie przelej na papier wszystko, co masz w głowie. Obowiązki, zobowiązania, projekty i wszystkie inne, nawet najprostsze rzeczy. Nawet czynności, które nie są „produktywne” (nadrobienie zaległości serialowych, przeglądanie internetu).
  2.  Następnie dopisz do listy wszystkie rzeczy, które zawsze chciałaś zrobić, ale wiecznie nie masz na nie czasu.
  3. Na dole strony (lub na kolejnej) wydziel dwa obszary.
  4. W jednym zapisz: czas dla siebie – tutaj wypisz czynności, które chcesz zrobić w ramach dbania o siebie. Możesz wpisać tutaj trening, zrobienie sobie paznokci, medytację albo pisanie dziennika. Cokolwiek co traktujesz jako dbanie o siebie, swoje zdrowie i kondycję.
  5. W drugim zapisz: czas dla innych – tutaj z kolei wypisz czynności, które możesz wykonać w ramach dbania o relacje z innymi ludźmi. Może to być np. telefon do brata, wizyta u przyjaciółki, rozmowa z mężem.

Wypisałaś? Świetnie. Przejrzyj listę, która powstała na stronie.
Następnie zdecyduj, jak spędzisz ten weekend.

Małe przypomnienie:
16h

Polecany porządek priorytetów:

  1. Zadbaj o siebie – wybierz czynności z listy dbania o siebie, które zrealizujesz.
  2. Zadbaj o relacje – wybierz, komu i w jakim zakresie poświęcisz czas w ten weekend.
  3. Wykonaj obowiązki – zdecyduj, które pozycje z Twojej listy muszą zostać wykonane. Zaznacz je wykrzyknikiem.
  4. Zrób to, co odkładasz – postaw gwiazdkę obok jednej, wybranej czynności, którą chcesz zrobić, ale zawsze odkładasz.

Masz swoją listę. Wiesz, co jest ważne, wiesz, co chcesz zrobić. Zacznij dzień od jej przeczytania i przejrzenia. A następnie – zabierz się do realizacji planu!

Kiedy pierwszy raz wypisałam sobie, co chcę zrobić w weekend, byłam naprawdę zaskoczona – udało mi się zrobić o wiele więcej niż bez tego prostego kroku. Nie tylko zrobiłam to, „co do mnie należy”, ale też wypoczęłam, zrobiłam sobie domowe SPA i naprawdę poczułam, że mam weekend.

Spróbuj sama.

Po swojemu, akceptując fakt, że pewne rzeczy pójdą nie po Twojej myśli. Po prostu zrób, co możesz, aby ten weekend był piękny, bogaty, fantastyczny i regenerujący. W chwili zwątpienia lub trwogi – wróć do swojego planu. Dasz radę:)

I daj znać, jak Ci poszło. 

podpis-Ania

Notatki i przydatności


  1. Planner do pobrania: KOLOR i CZARNO-BIAŁY
  2. Zarządzanie sobą w czasie – artykuł Marty o tym jak znaleźć czas.
  3. Jak znaleźć czas dla siebie – w artykule ciekawy warsztat z ćwiczeniem – ostrzenie piły
  4. 53 pomysły na weekend – gdybyś miała problem z wymyśleniem własnych.
  5. Królowa Oprah o odpoczynku


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *