Wyznaczaj cele, a nie postanowienia + planner

Wyznaczaj cele, a nie postanowienia + planner

Wielkimi krokami zbliża się styczeń. Złoty okres dla siłowni i szkół językowych. Napędzani hajem kończącego się roku i możliwości rozpoczęcia wszystkiego od nowa wyznaczamy postanowienia, które w okolicach marca pewnie odejdą w niepamięć. Nie ma nic złego w chęci zmiany życia, nieważne czy przy okazji nowego roku, czy ponieważ autentycznie mamy dosyć tego, jak wygląda nasza rzeczywistość. Warto jednak podejść do tematu mądrze i zabrać się za wyznaczanie celów, zamiast jak co roku tworzyć ulotne postanowienia.

Czym się różni postanowienie od celu?

Postanowienie to decyzja, że od pewnego momentu zaczniesz lub przestaniesz coś robić. Zwykle powiązana z jakimś znaczącym wydarzeniem w naszym życiu. Mamy nowy rok, czujemy, że wszystko jest możliwe i tak oto ustanawiamy nasze postanowienie. Albo – mamy urodziny (najlepiej okrągłe), czujemy przypływ energii do wprowadzenia zmian i wyznaczamy sobie postanowienie. Może być mniej lub bardziej konkretne. Przykładowe postanowienia: Od stycznia będę biegać! Od dziś uczę się niemieckiego. Od dziś piję więcej wody. Postanowienie zwykle jest dosyć ogólne, dotyczy zachowania, które chcemy wprowadzić, lub którego chcemy się pozbyć.

Cel oznacza coś, do czego dążymy. To efekt, który chcemy osiągnąć oraz koniecznie ścieżka, która do niego prowadzi. Przy czym trzeba zaznaczyć, że cel jest czymś konkretnym (S), mierzalnym (M), możliwym do osiągnięcia (A), realistycznym (R) oraz osadzonym w czasie (T). Cel musi więc być mądry – z angielskiego SMART. Ze swojej natury cel jest o wiele bardziej sprecyzowany niż postanowienie. Po jego wyznaczeniu zaczynamy planowanie drogi, która zaprowadzi nas do jego osiągnięcia. Dobrze postawiony cel posiada rozwinięcie w postaci sposobu jego osiągnięcia.

Przykłady celów:

  CEL   ROZWINIĘCIE
Do 31  grudnia 2018 ważyć 60 kg  

  1. Dwa razy w tygodniu ruch – bieg lub siłownia.
  2. Codziennie wypicie butelki wody (1l).
  3. Raz w tygodniu – planowanie posiłków i gotowanie z wyprzedzeniem.
  4. Codziennie 15 minut ruchu – jakikolwiek.
  5. Nagroda za każdy zdrowo przeżyty miesiąc – zakup fajnej rzeczy w decathlonie.  
  6. Nagroda za zdrowo przeżyty tydzień – pyszny obiad w “zdrowej” restauracji.
Do 01 czerwca 2018 komunikatywnie wypowiadać się w języku niemieckim. Sprawdzenie umiejętności – kawa z kuzynką z Niemiec, podczas której będziemy rozmawiać tylko po niemiecku.  

  1. Codziennie jedno nowe słówko dnia. Po każdym tygodniu skutecznej nauki nagroda = wieczór filmowy z mężem, kino niemieckie oczywiście.
  2. Lekcje z lektorem – wykupione do przodu 45 minut tygodniowo.
  3. Rozmówki z kuzynką na skype – podczas cotygodniowych telefonów wprowadzamy 10 minut po niemiecku.
  4. Nagroda – weekendowa wycieczka do Berlina.

Dlaczego lepiej stawiać sobie cele, zamiast wyznaczać postanowienia?

– o wiele łatwiej osiągniesz coś, co ma jasno sprecyzowaną ścieżkę i czytelne warunki osiągnięcia sukcesu.
– w przypadku spadku motywacji (do którego dojdzie na pewno), mając jasno określony cel, wiesz co masz robić. Masz swój plan działania i możesz za nim podążać, nawet jeżeli bardzo Ci się nie chce.
– cel zawiera w sobie konkretną nagrodę, do której dążysz. Postanowienie skupia się na pewnej decyzji.

Wyznaczanie celów – o czym warto pamiętać?

Nagrody  budując cel, do którego będziemy dążyć, dobrze jest wyznaczyć po drodze nagrody, które będą nas motywować do dalszej drogi do przodu. Bardzo dobrze, jeżeli te nagrody są powiązane z tym, co jest naszym celem. Jeżeli np. chcemy schudnąć, dobre nagrody są z tym związane. Nie obiecuj sobie ciastka, a np. nowy stanik sportowy albo nowe ciężarki, albo masaż dla sportowców. Takie nagrody wspierają i motywują do osiągnięcia celu.

Poświęć chwilę na możliwe słabe punkty  w każdej drodze do celu pojawiają się przystanki, zakręty i chwile trudne. Ważnym elementem budowania rozwinięcia celu i pracy nad nim jest przewidzenie rzeczy, które mogą pójść źle. Jeżeli zawczasu przewidzisz słabe punkty i z góry ustalisz sobie plan działania, nawet jeżeli się pojawią, nie porzucisz pracy nad celem. Przykład: jeżeli Twoim celem jest nauka języka obcego i postanawiasz robić to poprzez naukę słówka dnia, niechybnie przyjdzie ten dzień, kiedy nie będziesz miała czasu, zapomnisz lub po prostu – stanie się życie. Przygotuj się na tę ewentualność i postanów co zrobisz. Postanów, że kolejnego dnia wracasz do gry z dwoma słówkami. Albo w weekend spróbujesz nauczyć się całego, krótkiego zdania. Na pewno nie gań się za bardzo za ten przystanek i nie odpuszczaj. Słabe dni przyjdą na pewno. Od Ciebie tylko zależy w jaki sposób do nich podejdziesz.

Dostosuj rozgłos do swojego charakteru – niektórzy czują się zmotywowani do robienia rzeczy, jeżeli mówią o swoich celach całemu światu i są potem pytani o postępy. Ale warto zauważyć, że tak nie mają wszyscy. Ja np. czuję się bardzo zdemotywowana, jeżeli ktoś wie o moim celu i mnie o niego wypytuje. O wiele więcej zapału czuję w sobie, jeżeli nikt nie wie nad czym pracuję. Wtedy po osiągnięciu celu mam takie “ha, udało mi się, zobaczcie!”. Na etapie potu i łez wolę zachować wszystko dla siebie. Zrozum, co motywuje Ciebie, i użyj tego na swoją korzyść. Nie walcz z tym jaka jesteś.

Mamy nadzieję, że nasze porady ułatwią Wam wyznaczanie celów. Życzymy Wam powodzenia w ich realizacji i prawdziwie cudownego roku 2018.
Pobierz planner na styczeń 2018 (tutaj)

życzenia 2018

Notatki na marginesie

Zdjęcie główne – dziękujemy N. i Unsplash
Zdjęcie z życzeniami – dziękujemy Annie Spratt i Unsplash
Cele SMART – więcej informacji

Więcej do poczytania na temat celów:

Najłatwiejszy sposób na to, by zrobić więcej
Jak popychać cele do przodu
Cele i marzenia – czy warto o nich mówić? – artykuł Kasi z cozlegotonieja.pl o tym, czy warto mówić o swoich celach. Bardzo polecam!



2 thoughts on “Wyznaczaj cele, a nie postanowienia + planner”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.