Wyzwanie „Odpocznij”: Wyśpij się!

Wyzwanie „Odpocznij”: Wyśpij się!

Czasami mam wrażenie, że niedosypianie to jakiś rodzaj współzawodnictwa. Zauważyliście, jak chętnie chwalimy się tym, jak krótko śpimy? Spałam dziś 5 godzin, A ja tylko 4 – słyszę na każdym kroku. Krótki sen to niejako oznaka, że jesteśmy bardzo zajęci, zapracowani, konstruktywni. Jednak z drugiej strony, jeżeli weźmiemy pod uwagę tempo życia i czas przeznaczany na pracę, czasami po prostu nie da się inaczej wszystkiego ogarnąć, jak właśnie kosztem snu. Kiedy więc ostatni raz miałyście okazję nie nastawiać budzika i po prostu się porządnie wyspać? Czy nie może być ku temu lepszej okazji, jak właśnie w długi weekend?;)

Statystyczny człowiek przesypia około 1/3 swojego życia. Przy czym nie zawsze oznacza to, że trzeba spać 8 godzin. Sen to bardzo indywidualna sprawa. Jedni czują się wypoczęci już po 5 godzinach snu, inni potrzebują na to 9 godzin (choć ostatnio naukowcy stwierdzili, że spanie dłużej niż 89 godzin na dobę może zwiększać ryzyko depresji, cukrzycy, chorób kardiologicznych oraz pogarsza nasze możliwości intelektualne). Jak wynika z raportu TNS Polska, większość Polaków przesypia 78 godzin na dobę. Zarówno w tygodniu, jak i w weekend tyle czasu na sen przeznacza 53% z nas. Co 10 osoba może sobie pozwolić na więcej niż 8 godzin snu w ciągu tygodnia. Z kolei 30% badanych zadeklarowało, że przesypia średnio ok. 56 godzin dziennie w tygodniu. Tyle tylko, że choć śpimy zazwyczaj wystarczająco długo, to dwóch na trzech Polaków skarży się na różnego rodzaju zaburzenia snu, a ponad połowa często odczuwa w ciągu dnia znużenie i senność. Najczęściej przyczynia się do tego stres, problemy ze zdrowiem, niekomfortowe warunki spania, a także nieprzestrzeganie podstawowych zasad higieny snu. Nie chodzi bowiem o ilość snu, lecz o jego jakość.

To jak ją poprawić? Jak spać, aby się wyspać? Podpowiedź daje ten krótki filmik:

Czas zatem na pierwsze zadanie w ramach naszego wyzwania 

wyśpij się

Przewietrz pokój, zjedz lekką kolację, weź ciepłą kąpiel, wskocz w ulubioną piżamę, postaw telefon z dala od łóżka i śpij tyle, ile potrzebujesz. To proste, prawda?

I jeszcze jedno. Pamiętacie, kiedy najczęściej mówicie: ale dzisiaj będzie się dobrze spało”? No właśnie, po aktywnym dniu! Dobry sen przychodzi zazwyczaj po dobrze spędzonym dniu. I takiego dnia Ci życzymy:)

Ciekawostki


  • Kobiety, które śpią na co dzień mniej niż 5 godzin, są bardziej narażone na przyrost wagi niż te, które śpią ponad 7 godzin.
  • Rekord w najdłuższym funkcjonowaniu bez snu należy do  Randy’ego Gardnera, który w 1964 roku nie spał przez 11 dni (nie idźcie tą drogą).

NOTATKI I PRZYDATNOŚCI


  • Jak odnieść sukces? Wyśpij się – Sposobem na bardziej produktywne, inspirujące i wesołe życie jest spanie – mówi Arianne Huffington podczas jednej z konferencji TED, którą możesz obejrzeć pod tym linkiem.
  • TNS Polska o śnie Polaków: klik
  • Tekst o tym, jak dobrze się wyspać: klik

damy-rady-wspolnie



2 thoughts on “Wyzwanie „Odpocznij”: Wyśpij się!”

  • Cał czas mam problem z tym jak się wysypiać. Pomimo tego, że śpię ok. 10 godzinn to nadal jestem niewyspana 🙁

    • Beata, może to jakiś głębszy problem zdrowotny? Czy robiłaś sobie badanie krwi? Może warto sięgnąć po opinię specjalisty? Trzymamy za Ciebie kciuki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.